Nooit meer koude voeten!

Met deze zes tips van Sander van Moosecamp, de specialist in buitengewoon kamperen, heb je nooit meer last van koude voeten. Wel zo prettig als je op wintervakantie gaat naar Fins Lapland, Zweden of Noorwegen waar het in de wintermaanden kan oplopen tot -30 °.

Tip 1. Houd het lichaam warm: zet een muts op
Om koude voeten te voorkomen, zorg je ervoor dat de rest van je lichaam goed gekleed is. Wanneer je lichaam koud wordt, gaat in de eerste plaats de warmte naar je hart, de hersenen en andere vitale organen. De warmtetoevoer naar je handen en voeten wordt zo minder. Daarom voelen je handen en voeten meestal de kou het eerste. Een hoofd zonder muts, werkt als een schoorsteen, waar een groot deel van de lichaamswarmte ontsnapt.

Zet een warme muts op

Tip 2. Geniet extra van de lokale keuken
Je lichaam heeft energie nodig om de lichaamstemperatuur in balans te houden. Vergeet daarom niet om te eten en te drinken. Je hoeft niet per se iets warms te eten of te drinken, energierijk is wel belangrijk! Dus pak een extra Zweeds kaneelbroodje, scoor een heerlijk zoet Fins bessensapje of een Noorse Lefse (zeker proberen!).

Probeer een Noorse Lefse

Tip 3. Draag twee paar sokken
Het laagjesprincipe geldt ook voor sokken. Draag een dunnere, goedpassende sok (een liner) en daaroverheen een dikkere sok. Hierdoor wordt vocht van de voet geabsorbeerd en tegelijkertijd wordt de lucht maximaal vast gehouden. Het helpt blaren voorkomen, doordat de wrijving wordt opgevangen tussen de sokken i.p.v. de huid. Nog enkele sokkentips:

  • Draag wol! Zo houd je je voeten droog, want wol absorbeert vocht zonder zelf vochtig aan te voelen. Ook geeft wol nog steeds warmte, zelfs als wol nat is.
  • Trek regelmatig een paar droge, schone sokken aan. Zo houd je droge sokken.
  • Zijn je sokken toch nattig geworden? Gebruik je eigen lichaamswarmte om je vochtige sokken te drogen.

Tip 4. Voorkom geleiding van warmte
Een koud oppervlak geleidt een grote hoeveelheid warmte van je voeten. Dus isoleer je voeten zo veel mogelijk. Gebruik een isolerende binnenzool in je schoenen gemaakt van wol of vilt.

Isoleer je voeten

Tip 5. Zorg goed voor je voeten
Je voeten hebben verzorging nodig. Schone, droge voeten zorgen voor een goede bloedsomloop waardoor het lichaam de kou beter aankan. Daarnaast helpt het ook tegen blaren. Gebruik liever geen voetcrèmes op waterbasis; het water in de crème kan namelijk bevriezen bij lage temperaturen waardoor wintervoeten ontstaan.
En:

  • beweeg je tenen! Ook goed voor de bloedsomloop en de temperatuur van je voeten
  • zorg voor voldoende ruimte in je schoenen, zodat je je tenen goed kan bewegen! En strik je veters niet te strak, dit vertraagt de bloedsomloop in de voeten.

Tip 6. Geef je voeten rust
Trek je schoenen uit tijdens een pauze. Zo verdampt het vocht in de schoenen via de opening. Het is ook fijn om je voetzolen te ontlasten als je veel gewandeld hebt.

Geef je voeten voldoende rust

Goed om te weten
Ga jij deze winter de kou in het Hoge Noorden trotseren? Bekijk onze Winter Adventures die we hebben samengesteld, met de mooiste activiteiten al bij de reis inbegrepen. Wil je er extra warmpjes bij zitten? Dan heb je geluk, want tijdens al je excursies in Lapland kan je gratis gebruik maken van een thermo-outfit. Deze bestaat uit een overall, dikke wanten, warme sokken en snowboots. Boek je een winterreis in Fins Lapland met minimaal 3 activiteiten dan mag je je outfit zelfs de hele week gebruiken!

Leave A Comment