Terugblik Stena Line: 50 jaar route Kiel – Göteborg

Net als Buro Scanbrit bestaat ook de route Kiel – Göteborg, waar de ferry’s van Stena Line op varen, 50 jaar. Kiel is de dichtstbijzijnde vertrekhaven vanuit Nederland richting Scandinavië op zo’n 4,5 uur rijden vanaf Utrecht (ca. 530 km). Natuurlijk nemen we je graag mee in de geschiedenis van deze route, die al jaren veel passagiers mee aan boord neemt voor een retourtje Scandinavië! Een mooie aanleiding om onze gastblogger, Stefan van Beek (online marketeer bij Stena Line) aan het woord te laten over wat er allemaal is gebeurd de afgelopen 50 jaar op de route Kiel – Göteborg. 

50 jaar route Kiel- Göteborg Buro Scanbrit bestaat 50 jaar

Meer dan 20 miljoen passagiers
Sinds 1967 brengt Stena Line op de route van Duitsland naar Zweden jaarlijks vele toeristen (en uiteraard goederen). In Göteborg verhuisde Stena Line in 1982 naar de huidige locatie op de Majnabbe terminal. Sindsdien zijn meer dan 20 miljoen passagiers, bijna 3 miljoen auto’s en ongeveer 1,3 miljoen vrachtwagens door deze terminal overgegaan.

Op een persconferentie in november 1964 werd aangekondigd dat Stena A. Olsson binnen twee jaar de route tussen Kiel en Göteborg met een nieuw gebouwde ferry wilde starten. Met deze onderneming nam hij met, wat later Stena Line zou worden, zijn eerste belangrijke stappen in deze wereld.

Stena Line route Kiel- Göteborg 50 jaar

Stena had sinds 1963 ferry’s in Kiel door het Deense bedrijf KL-linjen A/S. Daarmee bevorderden zij goede relaties met de leiders van de stad, met name door de lokale politicus Rolf Renger. Begin 1964 begon de groep de mogelijkheid van veerdiensten tussen Kiel en Göteborg te onderzoeken.

Stena Line 50 jaar route Kiel-Göteborg

Bijzonder ontwerp
Ontwerpen voor een autoschip met een capaciteit van 1.300 passagiers en 200 auto’s of 15 vrachtwagens waren al gemaakt. Met een motorvermogen van 16.700 pk was een snelheid van 23,5 knopen haalbaar en kon men zelfs twee afvaarten per dag doen. Het autoschip was ontworpen door de toenmalige dominante ontwerpfirma, Knud E. Hansen uit Kopenhagen. Deze ferry’s hadden vaak een bijzondere uitstraling.

Stena Line Route Kiel-Göteborg 50 jaar

Stena Germanica
De Stena Germanica stond bekend als een moderne, mooie, maar ook vrij dure ferry. Het ontwerp creëerde veel ruimte voor de beperkte ruimte aan boord. Het interieur, ontworpen door Robert Tillberg, voor de 1300 passagiers was van hoge klasse.

Deze nieuwe route werd al snel erg populair. West-Duitsland groeide na het einde van de Tweede Wereldoorlog en maakte een sterke economische vooruitgang. Ook de Zweedse economie was bloeiend. De beweging naar vrijhandel groeide sterker in Europa en de twee vrijhandelszones EEG en EVA werkten goed met elkaar samen. De handel tussen landen nam toe, waardoor ook het vrachtverkeer snel groeide. Daarbij groeide Kiel als een nieuwe, spannende reisbestemming voor passagiers uit de dichtbevolkte regio rondom Göteborg.

De rest is geschiedenis! 

Route Kiel-Göteborg Stena Line 50 jaar

Milestones route Kiel-Göteborg 
– 1967: de Duitse route van de haven in Göteborg, Skandiahamnen, naar Kiel, wordt ingewijd.
– 1972: het cruiseschip Stena Atlantica en de Stena Olympica komen tijdens het zomerseizoen op de route bij de Olympische Spelen in München.
– 1973: twee grote, nieuw gebouwde zusterschepen beginnen op de Kiel-Göteborg route: Stena Scandinavica en Stena Olympica.
– 1982: de terminal is verplaatst naar Göteborg, de Majnabbe terminal, waar de terminal nu ook nog gevestigd is.
– 1987: nieuwe Stena Germanica werd geleverd vanuit een scheepswerf in Polen. Hier heeft men zes jaar op moeten wachten vanwege de stakingen van de solidariteitsbewegingen bij de scheepswerven in Gdansk en Gdynia.
– 1999: tax free verdwijnt en het hele bedrijf wordt herbouwd.
– 2010: de nieuwe Stena Germanica werd geïntroduceerd op de route.
– 2011: de nieuwe Stena Scandinavica werd geïntroduceerd op de route.
– 2015: het Methanol project werd gestart op Stena Germanica.
– 2017: de Kiel – Göteborg route viert zijn 50ste verjaardag. Gefeliciteerd!

 

 

Leave A Comment