Studiereis Noorwegen – Dag 6 en 7 – Bergen en Geilo

Na een vroeg ontbijt bereiden we ons voor op de GPS hike. We vertrekken met de kabelbaan ( 5 minuten)  naar de berg Mount Ulrike. We worden verdeeld in 4 groepen waar 1 van ons een GPS met zich mee draagt. De hike duurt ca. 2 uur en de bedoeling is om 4 sights te vinden via de GPS. We klauteren over rotsen en lopen door moerasachtige paden om de sights te vinden. Helaas werkte de GPS niet naar behoren en liepen de groepen hun eigen weg;-)

Rond de klok van 12.00 uur werden we  bij het startpunt verwacht waar we een heerlijke lunch nuttigen. Weer beneden aangekomen via de kabelbaan stond Berend (de buschauffeur) weer keurig op ons te wachten voor de lange rit naar Geilo. De beloofde de mooiste rit van de studiereis te worden. We rijden in 55 km langs het 2e grootste fjord van Noorwegen (het Hardangerfjord) en zien prachtige watervallen en gletjsers en prachtige vergezichten.  Na een lange rit komen we aan in Geilo bij ons hotel  Badola. Hier hebben ze naast hotelkamers ook vakantiewoningen waar wij zullen gaan overnachten. Na een dinerbuffet namen een aantal van de groep nog een verfrissende duik  in het binnenbad van het hotel.

De volgende morgen  vetrekken na een prima ontbijt om 08.30 richting het aktiviteitencentrum van Geilo voor de “High Rope Course”. Dit is een hele spectaculaire aktiviteit voor jong en oud waarbij je hindernissen op (letterlijk) hoog niveau waarbij je je eigen angsten overwint. Je slingert als Tarzan van boom naar boom en menigeen wilde het parcours nog een keer afleggen. Nadat iedereen klaar was met slingeren zijn we met de stoeltjes lift naar de top van Geilo gegaan. Daar had Berend voor een heerlijk kopje koffie met koek gezorgd. We hebben hier een waanzinnig uitzicht over Geilo en dit is dus bij uitstek de plek voor een mooie groepsfoto. In de middag volgen we een korte presentatie van 2 vertegenwoordigers van het toeristencentrum van Geilo. Hier hebben we ook een proeverij van lokale heerlijkheden zoals rendier- en elandworst. Vervolgens nuttigen we de lunch wederom in het Bardola hotel en vertrekken we rond 14.00 richting de haven van Oslo. Onderweg maken we nog een korte stop bij het Gordarike Familiepark waar we de gelegenheid krijgen om een stavkirke te bekijken. Rond 18.30 arriveren wij in de haven Oslo waar de Stena Saga op ons ligt te wachten om ons naar de volgende bestemming (Frederikshaven in Denemarken) te brengen. Het is een weekend en eenmaal aan boord wordt dat erg goed duidelijk. Deze overtocht is een weekenduitje voor heel veel Noren alle hutten zijn volgeboekt. Het belooft een lange avond en een gezellige overtocht te worden.